Grootste merken
De wereld van sneakers is een competitieve wereld. Vooral beïnvloed door de rap scene en de sportwereld zijn er veel grote beroemdheden die met hun sneakerlijn veel geld proberen te verdienen. Een van de grote rappers die een eigen sneaker lijn heeft is Kanye West. Zijn sneakers Yeezy die hij eerst bij Nike uitbracht en later bij Adidas zijn een aantal van de meest gewilde sneakers onder sneaker verzamelaars. Desondanks toen Kanye in een van zijn nummers zong dat zijn sneakers populairder waren dan de Air Jordan sneakers was dit nog niet het geval. Jaren later zong hij hetzelfde toen zijn sneakers waren ondergebracht bij Adidas maar dat jaar was opnieuw Jordan het grotere merk.
Maar dit is recentelijk veranderd in de wereld van heren sneakers is nu Adidas de nummer twee en Jordan de nummer drie. In de Verenigde Staten heeft Nike nog altijd veruit het grootste merk in de heren sneaker industrie maar het feit dat Adidas zo snel aan het groeien is zegt ook veel. Mensen binnen de industrie proberen te analyseren wat de reden is dat Adidas zo succesvol aan het worden is. Een van de redenen voor het succes van Adidas is hun bestverkopende sneaker the superstar. Ook hielp Kanye West’s populariteit het merk door over te stappen van Nike naar Adidas.
Waarom sterren bedrijven starten
Het is een interessant fenomeen dat veel sportsterren en muzieksterren tegenwoordig proberen om grotere rijkdom te vergaren door merken en bedrijven te starten buiten de kunstvorm waarmee ze beroemd zijn geworden. Vele succesvolle muziek- en sportsterren verdienen al miljoenen met de muziek die ze verkopen of door de gigantische salarissen die betaald worden bij topsport. Maar het echte grote geld wordt verdiend met het starten van eigen bedrijven. Zoals de rapper 50 Cent al eens aangaf, met zijn muziek verdiende hij vijftig miljoen maar met zijn vitamine waterbedrijf verdiende hij vijfhonderd miljoen. Dit is waarom veel sterren zoals Kanye West en Michael Jordan zulke bedrijven opzetten.
Ook in andere sporten zijn er sterren die eigen bedrijven opzetten. Zo is de wereldberoemde vechter Conor Mcgregor recentelijk begonnen met zijn whisky bedrijf. Nu lijkt whisky misschien een raar product voor een topsporter om te verkopen maar Conor Mcgregor komt natuurlijk uit Ierland die wereldberoemd zijn voor hun whisky. Toch kan voor sterren een bedrijf opzetten ook een nadeel zijn. Dit is omdat het succes van het bedrijf afhangt van de beroemdheid van de ster en juist de tijd en energie die het kost om het bedrijf op te zetten zorgt ervoor dat die beroemdheid minder kan worden.